fbpx

Hoe werkt Instagram voor bedrijven, producten en merken?

10 tips voor iedereen die wil scoren met zijn of haar bedrijfsprofiel!

‘Hoe werkt Instagram nu eigenlijk?’ Die vraag wordt ons met regelmaat gesteld door onze klanten. Vaak wordt gedacht dat even snel een fotootje of story plaatsen goed genoeg is voor de vindbaarheid en het Instagram bereik van je bedrijf, product of merk. Maar, wist je dat er veel meer komt kijken bij het uitdragen van een goede Instagram strategie? In deze blog vertellen we je alle ins en outs van de populaire app. Hoe Instagram werkt, is voor jou straks geen geheim meer!

Tip 1: Zet Instagram in voor je bedrijf, product of merk
Op Instagram heb je de mogelijkheid om maar liefst 5 miljoen Nederlanders te bereiken per maand, waarvan bijna 3 miljoen de app zelfs dagelijks gebruiken. Ga jij liever internationaal? Instagram kent meer dan 1 miljard actieve gebruikers per maand, waarvan meer dan 500 miljoen de app dagelijks gebruiken. Instagram heeft daarnaast 58x meer betrokkenheid per volger dan Facebook!

Met Instagram:

  • Vertel je het visuele verhaal van je bedrijf;
  • Positioneer je je bedrijf in de markt;
  • Bouw je een band op met je doelgroep;
  • Ben je beter vindbaar voor je doelgroep;
  • En vergroot je je bereik.

Tip 2: Maak een bedrijfsprofiel

Misschien een open deur, maar we zien dat niet alle bedrijven gebruik maken van een bedrijfsprofiel op Instagram. Wist je dat dit allerlei voordelen met zich mee brengt ten opzichte van een persoonlijk profiel? Met een bedrijfsprofiel kan je onder andere:

  • Een contactknop toevoegen;
  • Allerlei statistieken inzien;
  • Foto’s en video’s automatisch ook op andere socialmediakanalen delen;
  • Inplannen en adverteren

Wist je dat zelfs 60% van alle Instagrammers zegt dat zij een nieuw product hebben ontdekt op Instagram? Het kan dus zelfs je sales verbeteren!

Tip 3: Richt je profielpagina creatief in

Op Instagram ben je vindbaar op je profielnaam en gebruikersnaam.

Als je meerdere accounts hebt voor je bedrijf, bijvoorbeeld product- of land specifiek, kun je deze vermelden in je profiel. Instagram accounts zijn namelijk, net zoals hashtags trouwens, klikbaar in je profielomschrijving!

Instagram geeft je de mogelijkheid om je accountnaam en profielnaam in te vullen. Je accountnaam is bijvoorbeeld de naam van je bedrijf. Hierop ben je vindbaar. Maar wist je dat je ook vindbaar bent op de naam die wordt weergeven in je profiel? Staat jouw bedrijf bekend om een slogan? Dan zou je deze hier kunnen plaatsen, zodat je zelfs op je slogan vindbaar bent.

Tip 4: Linktr.ee

Een nadeel aan Instagram is dat je maar één linkje in je bio kan plaatsen. Het leuke is dat er alweer allemaal apps en websites zijn, die dit probleem voor jou oplossen. Via Linktr.ee kan je een soort one-page met alle linkjes die je wilt delen creëren. Zo kun je toch meerdere links in je bio plaatsen.

Tip 5: Content creëren

Je Instagram account is gemaakt en naar wens ingesteld. Nu is het tijd om content te creëren (zie titel?) en te delen. De eerste vraag die je jezelf altijd moet stellen is wat jouw doel is op Instagram en wie je wilt bereiken. Daarnaast is een goede balans tussen redactionele, commerciële content en content die oproept tot interactie belangrijk. Je wilt natuurlijk niet bekend staan als iemand die alleen maar roept hoe goed zijn of haar product is ;). Door te werken met een content kalender en vooraf opgezette pijlers, heb je hier grip op.

Tip 6: Hashtags

Stories kun je bewaren in hoogtepunten op je Instagram profiel

Wist je dat Instagram jouw bericht meer waarde toekent als je hashtags gebruikt? Je kan er maximaal 30 gebruiken, maar volgens ‘Instagram goeroe’s’ is 9 tot 11 hashtags ideaal. Wist je ook al dat 7 van de 10 gebruikte hashtags branded hashtags zijn? Het heeft dus een meerwaarde als je een juiste, unieke hashtag over jouw bedrijf bedenkt, bijvoorbeeld #marketingteamingreen bij Pull Position.

Ook niet onbelangrijk: posts met hashtags creëren minstens 12,6% meer betrokkenheid dan posts zonder! Daarnaast is het het beste om hashtags te gebruiken in de taal waarin je communiceert. Ook loont het om specifieke hashtags te gebruiken, dan generieke hashtags die door ‘iedereen’ worden gebruikt.

Tip 7: Stories

Instagram Stories is eigenlijk een goed gelukte kopie van Snapchat. Met Instagram Stories deel je foto’s en video’s die na 24 uur verdwijnen. Deze ‘wegwerpcontent’ hoeft daarom ook minder mooi te zijn dan de content die je in je overzicht deelt. Immers blijft deze content niet staan, toch? Belangrijke Stories kan je wel op je profiel laten staan, middels ‘hoogtepunten’. Ook heb je met Stories de mogelijkheid vragen te stellen aan je volgers, middels interactieve tools zoals Vragen, Poll of Quiz.

Tip 8: Laat het algoritme voor jou werken

Het algoritme van Instagram betekent simpel gezegd: de volgorde waarin jij en je volgers berichten van anderen zien. Zo zie je sneller berichten waarmee jouw account interactie vertoont. Hierbij zijn een aantal zaken van waarde:

  • Hoe vaak wordt Instagram geopend;
  • Hoe vaak post je updates;
  • Hoeveel likes krijgen je posts;
  • Hoelang kijken mensen naar jouw update;
  • Is het een video of foto;
  • Hoe actief is het account;
  • Worden er Stories gedeeld;
  • Welke hashtags zijn gebruikt;

Door relevante, ‘echte’ content te maken, video’s en Stories te plaatsen, in te spelen op trends en trending topics, interactie op te roepen en door consequent updates te plaatsen, kun je ervoor zorgen dat Instagram jouw profiel en updates als belangrijk erkent en vaker laat zien aan je volgers!

Tip 9: IGTV

Naast Snapchat, is Instagram ook de strijd aangegaan met YouTube. Op Instagram Television (IGTV) kunnen alle gebruikers verticale of horizontale video’s delen van maximaal tien minuten. Als je veel volgers hebt, mag je filmpje een uur duren. Op dit moment zijn er nog geen reclames op IGTV, maar in de toekomst is dit wel mogelijk. Makers gaan dan, net als op YouTube, meedelen in de winst. Instagram hoopt dat mensen bekend gaan worden dankzij IGTV, iets dat via YouTube al jaren gebeurt.

Instagram TV kan je gebruiken voor langere video's van 1 tot 10 minuten.

Tip 10: Adverteren

Je bent goed bezig op Instagram, al zeg je het zelf. Je post relevante en interessante content, gebruikt Stories en doet er alles aan om interactie te creëren met je volgers. Wil je account organisch toch nog niet zo hard groeien? Dan zou adverteren een uitkomst kunnen zijn om degenen te bereiken, die jouw account nog niet volgen of aan te zetten tot een aankoop.

Heb je na het lezen van deze tips nog vragen over hoe Instagram werkt, welke hashtags de beste zijn, hoe je een Instagram campagne inzet…. Kortom: kun je hulp gebruiken bij jouw social strategie? Neem dan contact op met onze Instagram-goeroe, Iris van Pull Position, via iris@pullposition.nl of (06) 19 11 84 45.

Gerelateerde berichten