fbpx

CASE | Hoe de corona-crisis ervoor zorgt dat wij webshoppro’s worden

Wie had gedacht dat het jaar 2020 de geschiedenisboeken in gaat als rampjaar?! De hele wereldeconomie lijdt onder de huidige corona-crisis en ook onze geliefde sierteeltsector wordt hard geraakt.

Natuurlijk hebben wij bij Pull Position ook even gebaald en heeft de situatie ook impact op onze werkzaamheden. Zo werken de meesten van ons vanuit huis en kunnen we niet fysiek naar onze klanten toe. Gelukkig kunnen we met iedereen videobellen via Teams, Zoom of Skype en blijven we zo met elkaar in contact. Ook kijken we trots naar alle mooie initiatieven die er ontstaan in onze sector en maakt het ons nog creatiever! 

Een crisis vraagt om creativiteit

Een crisisperiode vraagt bedrijven om creatief te zijn en snel te schakelen en dit is precies waar we bij Pull Position bedreven in zijn!

De afgelopen periode hebben we met onze klanten besproken hoe zij hun situatie kunnen verbeteren. Daar zijn veel leuke initiatieven uit voortgekomen! Zo is John getransformeerd tot een ware cameraman en maakt hij korte, leuke filmpjes bij verschillende van onze klanten in de kwekerijen. Zo laten we de exporteurs toch zien hoe mooi de producten erbij staan en geven we hen een kijkje in de kas. Hier komen veel positieve reacties op, maar ook verkoop uit en het zorgt voor extra promotie voor de kweker!

Webshop-pro’s

De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen en bijwerken van websites, maar het opzetten van een webshop was nog geen vast onderdeel van ons takenpakket. Omdat bij veel kwekers de verkoop richting het buitenland zo goed als stillag, ontstond er bij meerdere bedrijven de wens om een webshop te openen en hun prachtige producten rechtstreeks aan de consument te verkopen.Iris en Annelene hebben zich de laatste weken ontpopt tot webshop-experts en bouwen samen met webontwikkelaars aan de mooiste webshops!

Ons ‘paradepaardje’ onder de webshops is toch wel de shop van Artisan Orchids. Samen met Kristian van Westdesign hebben we in twee weken tijd een prachtige webshop opgeleverd. We vertellen je graag hoe de webshop tot stand is gekomen én hoe we ervoor gaan zorgen dat Artisan online veel orchideeën gaat verkopen!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Voordat de webshopbouwer startte met het ontwikkelen van de online shop, hebben we besproken voor welke doelgroep we de shop bouwen en welke producten erop verkocht worden.

In het geval van Artisan Orchids hebben we besloten om vier categorieën te ontwikkelen; de normale orchideeën, speciale orchideeën, The Living Collection en extra’s, voor o.a. ansichtkaarten en potten.

Vervolgens was het tijd om de basis van de webshop te bouwen. Deze is gekoppeld aan de huidige website van Artisan Orchids zodat de webshop goed zichtbaar is. Zodra de basis stond, kon het vullen van de catalogus beginnen! Een tijdrovend klusje, maar wel één die veel voldoening geeft. Elke keer wordt de webshop namelijk mooier en completer! Elk artikel heeft zijn eigen teksten en mooie beelden, zodat de consument precies weet wat hij of zij koopt.

De consument kan zelfs een leuk kaartje meesturen als hij/zij een orchidee bestelt, geheel in stoere Artisan Orchids huisstijl.

Promotie via socialmedia

Deze week is het tijd om de webshop te lanceren! De timing is perfect. Over anderhalve week is het namelijk Moederdag, en wat is een mooier cadeau voor je moeder, schoonmoeder, bonusmoeder of oma dan een prachtige orchidee?

Om de webshop te promoten starten we een socialmediacampagne via de Facebook en Instagram van Artisan Orchids. Zo kunnen we adverteren op een specifieke doelgroep en hen inspireren om de webshop te bezoeken en een bestelling te plaatsen. Tijdens en na de campagne kunnen we de resultaten perfect monitoren via Coosto en zien wat het effect is geweest.

Doordat we de webshop hebben gekoppeld aan Facebook -en Instagramshopping kunnen we de volgers direct doorlinken naar de webshop. Op deze manier maken we het hen gemakkelijk én kunnen we de statistieken en data in de gaten houden. Win-win dus!

Enthousiast?

De afgelopen week gaan er gelukkig steeds meer bloemen en planten de Nederlandse grens over en is het belang van een webshop misschien iets kleiner geworden. Tóch geloven wij in dit initiatief!

Al voor de corona-crisis nam de online verkoop van bloemen en planten snel toe. De afgelopen maand heeft dit een vlucht genomen en hebben veel consumenten het online shoppen van bloemen en planten ontdekt. Het is gemakkelijk, snel en er is veel keuze omdat het hele assortiment van een kweker online verkrijgbaar is. In combinatie met goede en doordachte socialmediakanalen zal een webshop een blijvertje zijn!

Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf en product kunnen betekenen? Iris en Annelene drinken graag een virtueel kopje koffie met jou om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken!

Gerelateerde berichten