Elke dag werken we bij Pull Position allerlei creatieve ideeën uit voor een breed scala aan opdrachtgevers binnen de sierteeltbranche. Dit varieert van het introduceren van een nieuw product tot een een compleet nieuwe huisstijl, website of productconcept. Bij de (re)branding van een bedrijf of productmerk is de beoogde doelgroep één van de belangrijkste factoren; zij moet zich kunnen herkennen in het merk of product dat je – voor haar – op de markt hebt gezet. Aan ons de taak om samen met de klant de doelgroep te bepalen en na te denken over alle stappen die daaruit volgen.
Richten op de roos
Je doelgroep houdt van bloemen en planten. Maar, houdt niet bijna iedereen van bloemen en planten? Belangrijk is om erachter te komen met welke doelgroep jouw bedrijf of product zich wil identificeren. Is jouw corporate strategie gericht op kwaliteit, kwantiteit, service of duurzaamheid? Zoek dan een doelgroep die daarbij past! Vaak blijken deze kenmerken namelijk nog te algemeen.
Om de juiste doelgroep te bereiken, moet je dus nog specifieker zijn. Maak je doelgroep levendig aan de hand van een persona, oftewel een specifieke beschrijving van iemand uit jouw doelgroep. Hoe oud is hij/zij? Vooral man of vrouw? Waar woont hij/zij? Is één van de kenmerken van jouw persona bijvoorbeeld het bezitten van huisdieren? Dan houdt jouw doelgroep van bloemen en planten die niet giftig zijn voor hun harige vriendjes. Ook elementen zoals de mate van verzorging die jouw doelgroep de plant kan geven zijn belangrijk om vooraf in kaart te brengen.
Pull Position schrijft alle kenmerken van de specifieke doelgroep voor of samen met de klant uit, om zo tot een goed en onderbouwd marketingadvies- en strategie te komen voor de exacte doelgroep.
Je pijlen erop loslaten
Als de doelgroep is uitgeschreven, is het tijd om de communicatiestrategie te bepalen. Hoe die strategie eruit komt te zien is afhankelijk van de gekozen, specifieke doelgroep, maar ook van de overige doelstellingen.
Wil je merkbekendheid genereren bij een doelgroep die zich op social media bevindt, kan een online campagne een geschikt middel zijn om je doelstelling te behalen. Wil je de verkoop van je bestaande product stimuleren, misschien zelfs bij een nieuwe doelgroep, is het van belang om je middelen zo in te zetten, dat je boodschap optimaal aankomt bij jouw nieuwe doelgroep.
Wanneer de pijlen zijn losgelaten, is het de kunst om geen uitschieters te maken. Bij (re)branding komen bijvoorbeeld vaak nieuwe communicatiemiddelen te pas. Exporteurs en leveranciers zijn dan de eersten die jouw product in een nieuwe verpakking zien. Als jij je richt op de consument met een groot hart voor dieren, is de mening van jouw exporteur of leverancier, hoe goed deze het ook bedoelt, minder relevant dan die van een kattenliefhebster. Blijf bij je strategie, dan schiet je zonder twijfel raak.
In de roos schieten
Het in kaart brengen van je doelgroep is dus één van de basiselementen in het vormen van je (nieuwe) strategie. Nog leuker is de uitvoering van het creatieve, doch strakke plan dat op basis van een sterk fundament is gecreëerd. Het allerleukste? In de roos schieten: ofwel het behalen van je doelstellingen, bij de juiste doelgroep, met de juiste middelen. Wil jij weten hoe Pull Position dit doet? Neem dan contact op met Patricia van Pull Position via patricia@pullposition.nl of 0174 – 64 04 00.