#BLOG | Analyseren en monitoren van je online prestaties

Een blog voor de achterblijvers

Witte stranden, een helderblauwe zee, cocktails en ijskoude biertjes; zomerse festiviteiten stelen de online spotlights in de maanden juli en augustus. En dat is meer dan logisch! Naast productmanager, marketingspecialist, kweker en veredelaar zijn we ook allemaal mensen die toe zijn aan een paar goede zonnestralen. Hier delen we via social media dan ook maar al te graag jaloersmakende foto’s van.

Opboksen tegen deze socialmedia-hittegolf lijkt haast onmogelijk. Maar wat kan je dan wel doen? Nu je klanten op vakantie zijn, keert de rust op kantoor terug. Dat is de perfecte timing om te analyseren wat jouw harde werk van het afgelopen jaar daadwerkelijk heeft opgeleverd. Deze blog is daarom speciaal voor de achterblijvers: het analyseren en monitoren van je online prestaties, geschreven door Esther van Vliet van Pull Position.

Monitoren en analyseren: waarom?

Het monitoren en analyseren van je online prestaties kun je vergelijken met het evalueren van verkoopcijfers. Als deze tegenvallen, moet er iets veranderen. Dat is ook zo met je online prestaties; je moet continu op de hoogte zijn van wat er goed gaat en wat er verbeterd kan worden, zodat je kan bijsturen waar nodig.  

Om je online werkzaamheden te analyseren is het belangrijk om vooraf scherpe doelstellingen op te stellen. De overkoepelende marketingstrategie is hiervoor de leidraad. Wat wil je? Wil je bekend staan als de meest innoverende kweker? Wil je dat zoveel mogelijk bloemisten jouw naam en assortiment kennen? Of wil je met exporteurs in contact komen en een band opbouwen?

Om deze doelstellingen vervolgens goed meetbaar te maken, is het belangrijk om deze om te zetten in concrete doelen, zoals:

  • Vijf maanden na de start van het socialmediaplan heb ik 8.000 volgers, waarvan 50% van mijn volgers bestaat uit bloemisten.
  • Vijf maanden na de start van het socialmediaplan tonen minimaal 1500 personen betrokkenheidsacties (klikken, likes, deelacties, reacties, etc.) bij mijn berichten.

Het aantal volgers, betrokkenheid, etc. zijn exacte cijfers, die je gemakkelijk kunt meten met behulpzame tools!

Tip: blijf wel realistisch; de groei van je online kanalen staat gelijk aan de tijd die je ervoor kunt inzetten. Hoe meer tijd je investeert, hoe meer je uit je online werkzaamheden kunt halen!

In de praktijk: gerberakweker

Na het opmaken van je plan, het schrijven van goede content én actief te zijn geweest op social media, kan je de eerste resultaten analyseren! We geven je een klein voorbeeld van hoe wij dat doen.

Laten we ervan uitgaan dat je een gerberakweker bent met het doel om je naamsbekendheid te vergroten onder bloemisten. Je bent actief op Facebook en Instagram en hebt het afgelopen jaar meerdere berichten gestuurd op beide kanalen. Het eerste wat belangrijk is om te achterhalen, is hoeveel volgers je hebt én welke personen je het afgelopen jaar zijn gaan volgen. Als het aantal aansluit bij jouw doelstelling én het merendeel hiervan bestaat uit bloemisten, is jouw eerste missie geslaagd!

Vervolgens is het belangrijk te achterhalen hoeveel personen je bereikt via social media. Wij maken hiervoor gebruik van een slimme monitoringstool, genaamd Coosto. Hiermee kunnen we onze berichten inplannen, maar ook webcare onderhouden én resultaten analyseren!

Als je wilt weten hoeveel berichten er zijn geplaatst over je bedrijf, kun je je bedrijfsnaam invullen in een zoekopdracht.

Wij nemen de Gerbera even als voorbeeld! Stel: ik wil graag weten hoeveel berichten er zijn geplaatst over gerbera. Door de zoekterm ‘gerbera’ in te typen, komen alle resultaten waarin het woord gerbera voorkomt tevoorschijn. Niet alleen op social media, maar ook op relevante media– en perswebsites. Dit maakt het makkelijk om ook andere online media mee te nemen in je behaalde online resultaten.

Er zijn 53.586 berichten gepubliceerd in een half jaar tijd. Iedere dag zijn er meerdere berichten geplaatst over ´gerbera´. De blauwe lijn in bovenstaande afbeelding geeft de hoeveelheid publicaties per dag aan. De groene lijn staat voor het sentiment. Te zien is dat 30% van alle gepubliceerde berichten positief waren en 1% negatief. De overige berichten waren neutraal, dit wil zeggen dat er geen duidelijk sentiment in de berichten naar voren kwam.

Vervolgens kijken we naar het bereik van deze berichten. In totaal zijn er 9.211.555 personen bereikt met de 53.586 gepubliceerde berichten. Dat is een mooi aantal, maar zegt misschien nog niet direct erg veel. Daarom is het goed om een PR-waarde te koppelen aan dit cijfer. PR-waarde is gebaseerd op een heel veel factoren. Zo houdt de som om PR-waarde te berekenen onder andere rekening met het bereik, het sentiment, maar ook met het bedrag dat advertenties hadden gekost om hetzelfde aantal personen te bereiken. 

De PR-waarde die Coosto heeft berekend komt uit op 5.711 euro. Op jaar basis zou dat, afhankelijk van de intensiviteit en continuïteit van plaatsen, betekenen dat ‘Gerbera’ een PR-waarde oplevert van 86.541 euro. Een mooi bedrag!   

Social media Trends

Via de trending topics geeft de monitoringstool weer welke woorden het meest zijn gebruikt in combinatie met de gerbera. Wanneer je als bedrijf zelf veel berichten hebt gepost, is dit woordenweb een goed controlemiddel om te zien of jouw boodschap is overgekomen én door anderen is overgenomen!

Scherp je plan aan waar nodig

Als het mediabereik, het aantal volgers, de verspreide c.q. opgepakte boodschap, de PR-waarde of een andere factor binnen jouw socialmediaplan niet aansluit bij je doelstelling, is het van belang dat je het plan weer even goed onder loep neemt en aanscherpt waar nodig. Tegelijkertijd kan het natuurlijk ook zo zijn dat je met de resultaten de doelstellingen dubbel en dwars hebt gehaald. Dan kan je de lat voor jezelf weer een stuk hoger leggen! 

We hebben je een tipje van de sluier gegeven van wat we allemaal kunnen analyseren en monitoren. Daarnaast zijn er nog vele andere tools die Coosto biedt en tips & tricks die wij je kunnen geven. Nieuwsgierig? Neem contact op met socialmedia-goeroe’s Iris de Smet via iris@pullposition.nl of Esther van Vliet via esther@pullposition.nl. We vertellen je graag meer over het analyseren en monitoren van je online prestaties en hoe wij je als Pull Position hierbij kunnen helpen!

Gerelateerde berichten